١٠‏/١٢‏/٢٠٠٨

أنا والنمله

أنا والنمله أنا الأنسان وتلك الحشره
لننظر جميعنا الى تلك النمله لننظر جميعنا الى تلك الحشره لننظر جميعنا الى ذلك المخلوق الصغير جدا

هل نظر أحدنا الى النمله بتأمل بتمعن بأدراك؟؟؟؟ هل نظر أحدنا الى النمله كيف تتصرف وكيف تتحرك؟؟؟؟ هل نظر أحدنا الى النمله كيف تجمع طعامها؟؟؟؟

تعالوا أحكى لكم موقف ظريف جدا مره شفت نمله ماشيه وشايله فوقيها حته كيكه صغيره من الأرض وأنا متأكد أن حته الكيكه دى ممكن توزن زى النمله حوالى عشر مرات بس النمله ماشيه بيها وبعدين قلت لما أغلس شويه أما أشوف أيه اللى هايحصل

وأبتديت أحط مسطره طويله ثلاثون سنتيمتر فى طريق النمله تروح النمله تلف من ورا المسطره أقوم أحط المسطره تانى والنمله تلف من وراها تانى وأستمريت على الحال دى قرابه الثلث ساعه والنمله مش مبطله تلف من وراء المسطره لدرجه انى انا تعبت لها جدا بس أنا تعبت لنفسى أكتر طيب أعمل أيه قلت أما أزود فى الغلاسه شويه وأبتيت أحط عوائق كتير أدامها زى ملعهقه وشوكه وكوب وشويه ميه صغيرين وقلت أما أشوف ولقيت النمله ماشيه وسط العوائق دى كلها مش مبطله حركه وأنا تعبت من كتر المراقبه والمشاهده وعلى فكره طول المعاناه اللى النمله فيها كانت شايله حته الكيكه أنا أستعجبت جدا !!!!

بقى النمله المخلوق الضعيف دى عندها عزيمه وأراده أكتر منى أنا بقى هيا ما بتتعبش وأنا بتعب بقى هيا ما بتزهقش وأنا بذهق
ومن يومها وأنا قررت أنى أعمل زى النمله أنى ما أستسلمش بسرعه من يومها وأنا قررت أن أضع أمام عينى تلك النمله

ميييييييييييييين بقى مننا شايف أنه أحسن من النمله أو حتى فى نفس مستواها

وسلااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

هناك ٢٠ تعليقًا:

Kiara يقول...

واللله النمله عندها عزيمه اكتر مننا

تدوينه في وقتها بجد

حاجــ عيال ــات يقول...

السلام عليكم
ازيك ياخالد عامل ايه يارب تكون بخير
ومش النملة بس اللي عندها عزيمة ومش هي برده بس اللي احنا المفروض نتعلم منها
كل مخلوق في الكون ربنا خلقه لمهمه معينة وبيقوم بيها على اكمل وجه ماعدا بني آدم..دايما مقصر

مرسي ياخالد على مواضيعك الجادة

جهاد مشالي

رئيس التحرير يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
رئيس التحرير يقول...

لسلام عليكم ورحمه الله
الفرق بيننا وبين النمله ...أنها تعمل بما تعلم انه في صالحها ولذلك عزيمتها قويه لا يلهيها عن عمل الصالح شيئ .
أما نحن فلدينا العزيمه والأراده والقوه
والعلم ولكن تلهينا الاهواء وننحرف عن جاده الطريه ...
تأمل كثيرا في نمله سيدنا سليمان ...واستخدم العقل وفقك الله .

أفكار مُلّونة يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...
انت بجد ذكرتنى بنفسى ... كنت دايما احب اغلس على النمل بالذات ههههههههه
بس بجد انا بحب النمل اوى ودايما بحب القصص عنهم لانهم بجد قدوه وطبعا انا معترفه ان النمل احسن منى بس انا والله احاول انى اوصل لصبرها ومثابرتها
وربنا يهدينا جميعا
تقبل تحياتى ...

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
ماشاء الله ...البوست عجبني فعلا رائع
عاجبني جدا أن الواحد يقدر يستفاد من كل حجة تمر عليه في حياته

جزاك الله خيرا ..و عيد سعيد

تحياتي
سلمي

رؤية يقول...

الامر كله يكمن فى الارادة

بوست متميز
بس ارجوا انك تكبر الفونت شوية علشان يكون اوضح

تحياتى

الازهرى يقول...

صديقى العزيز
انا افضل من النملة لاننى خليفة الله فى الارض
ومادمت اعمل بما وهبه الله لى من عقل وارادة واسعى فى الارض بالخير واعمر فيها
فانا افضل منها كثيرا
لاننى فى النهاية املك الاختيار وهو هبة الله وامانته التى اودعها الانسان

تحياتى على الموضوع الجميل والمثال الاجمل

kh يقول...

مولان

طبعا بس مش كل الناس النمله أحسن منهم

وأرجو أنك تكونى أفضل منها

وسلاااااااااااام

kh يقول...

حاجــ عيال ــات
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا الحمد لله بخير

طبعا مش النمله بس وانت عندك حق بس انا حبيت اضرب مثال صغير


وسلااااااااااااااااام

kh يقول...

رئيس التحرير
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

انا لا اتفق معك تماما فيما تقول لان الانسان ليس معه عزيمه ولا اراده ولا قوه ولا حتى العلم

كل الحاجات دى هوا بيكتسبها ولا يولد بها فلو اراد ان يملكها عليه ان يسعى لذلك

وأما الأهواء وغيرها فهذه جعلها الله لنا فى مقابل العقل الذى اعطانا اياه
اى ببساطه أعطانا الله العقل وجعل المقابل له حريه الأختيار بين الشهوات والأهواء وبين ما نريد أن نختار

وسلاااااااااااااااام

kh يقول...

butterfly
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

ربنا معاكى ويوفقك فى طريقك

وتغلبى النمله
ههههههههههههه

وسلااااااااااااااااااااام

kh يقول...

حياتي كلها لله
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

ربنا يخليكى
المفروض اننا نحاول الاستفاده من كل حاجه تمر علينا قدر الأمكان

وسلاااااااااااااام

kh يقول...

رؤية
طبعا الاراده شئ هام جدا ربنا يجعلك صاحبه اراه قويه

وعلشان خاطرك هاكبر الفونت حاضر

وسلااااااااااااام

kh يقول...

الازهرى

طبعا انت أحسن من النمله وأفضل عند الله لكن هذا بالعقل فقط وبما ان الله اعطاك العقل بالتالى أعطاك الأختيار وحريته مقابل هذا العقل ولكن من منا يحسن الأختيار قلائل وكمان بجد عزيمه النمله أحسن مننا ولو كان العكس أثبت لنفسك وضع نفسك فى مقارنه معها مع اهمالك للعقل من حيث العزيمه ثم ضع العقل وقارن من حيث العزيمه أيضا ستجد ان النمله تغلب فى كلا الحالتين

وسلااااااااااااااااااام

موناليزا يقول...

ليست النملة وحدهاولكن جميع مخلوقات الله
وايضا ليس جميع البشر

بس خلاص ... يقول...

حلو البوست جدا يا خالد ... لو احنا تفكرنا وتدبرنا فى خلق الله لوجدنا كلُ مسخر لما خلق له .... والنمل مخلوق ذكر فى القرءان ... واد ايه كانت النمله اللى فى قصة سيدنا سليمان عندها بعد نظر وفطنه ...سبحان من علمها وضرب لنا المثل ...
ولكنه الانسان الذى استطاع ان يهزم كل الصعوبات وسيطر على الكون بأكمله وعجز ان يسيطر على النفس والاهواء الا من رحم ربى
لك كل التحيه

Unknown يقول...

فعلا النملة مخلوق رائع

والا ما كانش ربنا ينزل سورة باسمه

شكرا لمرورك بمدونتي أرجو أن لا تكون الزيارة الأخيرة

مدونتك موضوعها جديد علي فكرة

و كل عام وانتم بخير

Dr. Ibrahim يقول...

ليتنا نمل ونحل...

وليت مجتمعنا كمجتمع النمل والنحل..

ونملة ونحلة أقسمتا ان يعملا....

تحياتى لك

kh يقول...

موناليزا
نعم ليست النمله وحدها ولكن جميع المخلوقات ولكنى فضلت النمله لأنها كائن صغير جدا


وسلاااااااااااااااااام